Si
retrocedírem 10 anys enrere (just 10 anys enrere) i sortirem als carrers de la
capital del Principat de Catalunya preguntant per quina publicitat caldria posar
al front de la samarreta del Futbol Club Barcelona, la resposta seuria gairebé
unànime: la samarreta del Barça no es taca!.
L’any
2006, al setembre, la junta liderada per Joan Laporta va signar un acord de
patrocini innovador a un Club del nivell del Futbol Club Barcelona. En compte
de rebre una quantitat de diners anuals, mensuals o amb la periodicitat que
sigui, el Barça donaria 1,5 milions d’euros anuals a UNICEF (agencia dedicada a
la ajuda humanitària de l’ONU) i a canvi s’inclouria el logotip al front de la
samarreta blaugrana del equip Barceloní.
En aquell moment l’afició blaugrana es va sentir orgullosa de que el Barcelona,
demostrés al mon, que realment, és “més que un club”.
Aquesta
etapa va durar 4 anys. L’any 2010 Sandro Rosell és escollit president del
Futbol Club Barcelona i durant la seva legislatura, un dels elements claus és
la continua persecució a l’herència de la junta anterior i a tot allò que olori
a Laporta. Unicef era un dels emblemes de la junta anterior, junt a Pep
Guardiola. El mateix any de l’entrada de Sandro Rosell, es proposa un partner per al frontal de la samarreta. És
justifica per la necessitat de solucionar la situació econòmica deixada per la
junta anterior (posteriorment es demostraria la falsedat de les acusacions de
Rosell & company). La junta proposa Qatar Fundation com a patrocinador,
demanant la seva aprovació en la assemblea de compromissaris, explicant la seva
vocació com a fundació d’ajuda educació, i desenvolupament científic. La
assemblea ratifica l’acord de patrocini amb la marca catarí en un punt
especialment calent en l’ordre del dia. Això posa fi a l’etapa del Barça d’Unicef,
essent aquest relegat a la part baixa de l’esquena. És patrocina als agressors
al front, i es subvenciona a aquells que ajuden als agredits a l’esquena, la lògica
del capitalisme, a la samarreta blaugrana.
L’acord
amb Qatar Fundation tenia una trampa ja que, d’un dia a l’altre, Qatar
Fundation es convertia en Qatar Airways, la fundació en pro de la ciència és
convertia en aeronàutica. I la imatge del club i del seu president s’embrutava
encara més, després del cas Neymar (que encara dura).
Fa dos
dies s’anuncià Rakuten com a nou patrocinador principal del Futbol Club
Barcelona i malgrat si, és millor que estar patrocinat per un estat com Qatar,
el Barça ha entrat en una lògica perillosa: val més la pela que la història i
imatge del club. Imagineu Kubala jugant amb una samarreta del Barça amb
publicitat de Bayer, o Cruyff amb Ford, o Ronaldinho amb Bwin (no parlem del
Milan) o Messi amb publicitat del Ministerio del Interior? La pela ho fa tot en
aquest mon. El Barça ha decidit entrar al joc de la mercantilització més
absoluta del esport, per a que després diguin que l’esport no és política. Au i
que us bombin!
No hay comentarios:
Publicar un comentario